Le 10e congrès de la Société Européenne de Littérature Comparée intitulé Le jeu : Gaming, Gambling and Play in Literature, se déroulera du 2 au 6 septembre 2024 en Sorbonne à Paris. Cet événement scientifique, dont le GIS Jeu et Sociétés est partenaire, explorera une variété de textes littéraires de différentes cultures et époques, soit autant de façons d’ausculter la richesse du phénomène “jeu”. Présentation.

Ce congrès sera coorganisé par la Société européenne de littérature comparée – il s’agira de son dixième congrès biennal si l’on tient compte des congrès du Réseau européen d’études littéraires comparées, le troisième depuis sa transformation en association – et la Faculté des Lettres de Sorbonne Université. Au sein de cette dernière, deux structures porteront le projet : le Centre de Recherche en Littérature Comparée (CRLC) et le Groupement d’Intérêt Scientifique (GIS) « Jeu et sociétés » qui réunit, avec la Française des Jeux, les universités Paris-Cité, Paris-Nanterre, Sorbonne Paris Nord et Sorbonne Université, ainsi que diverses disciplines des sciences humaines et sociales (psychologie, éducation, sociologie, ethnologie, histoire, littérature, arts).

Le thème du congrès s’appuiera sur des réflexions générales sur le jeu issues de la sociologie, de la psychanalyse et de la philosophie, permettant au congrès de s’ouvrir à des perspectives transdisciplinaires. Cependant, une base strictement littéraire est constituée par les principaux critiques qui ont développé une réflexion sur le jeu (Walter Benjamin, Roger Caillois en particulier). Sur cette base, le congrès explorera une variété de textes littéraires de différentes cultures et époques, abordant le jeu de différentes manières.

Programme

Monday September 2

14.00-15.00 - Opening

15.00-16.00 - Keynote 1: Pierre Brunel (Académie des Sciences Morales et Politiques): “Jeux odysséns”

16.00-17.30 - Parallel Sessions: Panels 1-10

Panel 1: “Game, politics, society 1”

  • Mariam Popal (University of Bayreuth/Germany), “A Patchwork Paper Play – Imagination Unlimited and Anti-Capitalist ‘Justice’? From Schiller to Andaz”
  • Léa Di Santo-Navarro (Université de Picardie Jules Verne), “Jouer en société : représentations idéales du jeu et de la civilité”
  • Crina Bud (Sorbonne Nouvelle), “(De)jouer les raisons des guerres : le théâtre des faits transfuges et de la fiction documentée”

Panel 2: “The game and the world 1”

  • Elena Anastasaki (Université de Thessalie), “Le jeu du monde et les enjeux de la littérature. Penser la littérature avec Kostas Axelos”
  • Antonella Ippolito (Université de Potsdam), ”Un point de vue ludique comme accés à la liberté? La vita è gioco (1969) d’Alberto Moravia”
  • Alaner Imamoglu (Eskisehir Osmangazi University), “Quand l’absurdité devient la règle : la civilisation est un jeu bien vertigineux”
  • Johanna Domokos  (Károli University), “New play – new dance – new world in a modern channeled poetic work”

Panel 3: “Literary games 1”

  • Mirjam Hinrikus (Under and Tuglas Literature Centre of the Estonian Academy of Sciences), “Textual games in examples of Estonian literary decadence”
  • Ahmad Shakeri and Zahra Ojagh (Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran), “Playing on text with communicative mediators”
  • Mersiha Ismajloska (University of Information Science and Technology “St. Paul the Apostle” in Ohrid), “Exploring Epic Phantasy: The Intertextuality of "The Witcher" in Gaming”

Panel 4: “Semantics and rules of the game”

  • Slavica Srbinovska (University “Ss. Cyril and Methodius”, Skopje), “Semantics of ‘play’ in the work of Samuel Beckett and Harold Pinter”
  • Steven Tötösy de Zepetnek (Sichuan University), “Systems Theories, Game Theory, and the Study of Literature and Culture”
  • Rosanne Gallenne (University College Dublin), “(Re)définir les règles du jeu : la théorisation de la pratique poétique par Freda  Laughton et Andrée Chedid”
  • Joyce Goggin (University of Amsterdam), “Play/Game: What’s at Stake?”

Panel 5: “Jeu de vedettes”

  • Nelly Quémener (CELSA, Bordeaux Montaigne), « Maillan/de Funès, des trajectoires qui font 'pouic pouic’ »
  • Corinne François-Denève (Université de Haute-Alsace), « Jouer la blonde idiote : Sophie Daumier »
  • Marie Duret-Pujol (Bordeaux Montaigne), « Zouc alors »

Panel 6: “Game as Narrative / Narrative as Game in the Early-Modern Period”

Chair: Enrica Zanin (University of Strasbourg)

  • Guiomar Hautcoeur (Université Paris 7 – Denis Diderot), “Play and its Role in Don Quixote: The Literary Stakes of Mimesis and Fiction?”
  • Natália Pikli (Eötvös Loránd University, Budapest), “Forms of Narratives in Early Modern English Lotteries: The Game and the Story”
  • Karin Kukkonen (Oslo University), Games, Play and the Novel: Playing “Le Jeu du Roman” (1701)

Panel 7: “More than just Playing: Ilinx, Vertigo, and Intoxication in the Practice of Modern Literature”

  • Elena Fabietti (University of Regensburg), Vertiginous Visions: Gustav Meyrink’s Literary Writing between  Bodily Practices and Esoteric Beliefs 
  • Anna Seidel (Humboldt-University Berlin), Exploring Ilinx through Intoxication: Stanisław Ignacy Witkiewicz’s  Poetological Experiments with Drugs for the Pursuit of the ‘Pure’ Form
  • Alena Heinritz (University of Innsbruck), Ilinx and Efficiency: The Writer as a Runner 

Panel 8: Game, religion, myths

  • Emilia Di Rocco (Sapienza Università di Roma), “Devotion, and gambling: rewritings of the parable of the prodigal son between the Middle Ages and the Early Modern Period”
  • Aurélien Roche (Université de Lille), “Jeu de hasard et irréligion dans les poésies arabe et latine  médiévales : variations sur un interdit sacré”
  • Hanna Mäkelä (independent researcher), “Sacred Games in a Secular World: Mythological Roleplay and Sacrificial Crisis in Donna Tartt’s The Secret History and Sarah Moss’s Ghost Wall”
  • Anita Saleh Bolourdi (Sorbonne Université) and Seyed Abolhassan RIAZI (ISCS), “La femme iranienne moderne et le déclin du mythe de Médée au monde fictionnel, une étude comparée”

Panel 9: “Cervantes' legacy of literature as play”

  • Teresa Vallès (Universitat Internacional de Catalunya), Literature as play: the novel as a game with tradition, with authorship and with the reader
  • Santiago Bertrán (University of Warwick), Frivolous, Escapist, and Uncommitted: Fernando Savater and Javier Marías, or The Serious Game of Writing in the Literature of Post-Francoist Spain
  • Iris Llop (Universitat de Barcelona), The novel’s playfulness: the legacy of Cervantes in Kundera’s L’Immortalité

Panel 10: “The politics of literature: writers, translators, interpreters at play”

Chair: Anna Khalonina (Université Polytechnique  Hauts-de-France)

  • Hélène Thiérard (University of Saarland), Traduire la révolution en contexte colonial : Wilhelm Tell in Manila, de Annette  Hug (2016)
  • Agnieszka Hudzik (University of Saarland), Alternate Histories and Interpretation Games in the Face of the Israeli– Palestinian Conflict in Philip Roth's Operation Shylock: A Confession (1993)
  • Elisa Kriza (Bamberg University), Zinoviev’s Homo Sovieticus: Translating the Soviet Experience for a Western Audience?

17.30-18.00 - Welcome Cocktail

Tuesday September 3

9.30-11.00 - Parallel Sessions: Panels 11-21

Panel 11: “Jeu d’échecs et littérature 1”

  • Beatrice Nickel (University of Stuttgart), “Chess and/in literature: text production, metaphor, motif”
  • Anja Meyer (University of Verona), “Croquet flamingos and playing cards: games and (non)rules in Carroll’s novels”
  • Valentina Monateri (University of Turin), “‘Cause Girls Are Players Too’: Playing with the Forms and the Arts in Three Modernist Women’s Writings”
  • Sampayan Chakraborty and Thirthankar Chakraborty (Indian Institute of Technology Mandi) “Chess in Literature: Illusions, Metaphors, and Cosmic Play in Premchand, Karnad and Beckett”

Panel 12: “Game, politics, society 2”

  • Zihan Zhou (Universidad  Complutense de Madrid), “Play in the Ghetto: Affirmative Biopolitics in Roberto Benigni’s Life Is Beautiful (1997)”
  • Christiane Solte-Gresser (Université de la Sarre) “Pour un jeu de revenants. Le théâtre des victimes face à l’irréparable du génocide”
  • Eyüp Özveren (Middle East Technical University in Ankara), “Just [Intertextual] Gaming, or Much More in a Postcolonial Context:  Dönüş [The Return] of Cengiz Dağcı as a Rebuttal of Anton Chekhov’s ‘Lady with a Dog’”

Panel 13: “The game and the world 2”

  • Alexandra Cheira (University of Lisbon/ ULICES), “May the Odds Be Ever in Your Favour” – Playing Games of Life and Death in Suzanne Collins’s The Hunger Games Trilogy, George R. R. Martin’s Game of Thrones and The Thousand and One Nights
  • Rahilya Geybullayeva (Baku Slavic University), “Philology and philosophy of love”
  • Miguel Ángel Albújar-Escuredo (University of Kansas) “Virtualizing Nihilism in the Age of Hyperstition: Novelette as an Emulator of Ontological Confusion or the Emergence of a New Pascal’s Wager Iteration”

Panel 14: “Literary games 2”

  • Katia Hayek (Université Masaryk), “Jeu de piste, jeux littéraires et déploiement politique de la modernité”
  • Beverley Joy Pratt (University of the Western Cape), “Interpellation as a playful literary device in Boubacar Boris Diop’s Murambi, The Book of  Bones”
  • Gabriele D’Amato (Ghent University / University of L’Aquila), “Twice-Told Tales: Multiperspective Love Stories in Contemporary Fiction”

Panel 15: “Game and identity 1”

  • Elisa Sotgiu (Harvard), “Gambling your soul: the dangerous game of Mario Santiago and Roberto Bolaño”
  • Pauline Julia Preisler (University of Bonn), “Theatricality and Subjectivity: Playfulness and the construction of the self in Novalis and Nerval”
  • Tibor Bónus (unclear affiliation), “The complications of the self-representation of play in two 20th-century Hungarian novels

Panel 16: “Game and History 1”

  • Joanna Orska (University of Wroclaw), “Cold War games and experimental poetry”
  • Andrea Brondino (University of Reading), “Playing with the past is a serious game: diverging approaches to rewriting history in  Umberto Eco’s Il pendolo di Foucault and Dan Brown’s The Da Vinci Code”
  • Angeliki Spiropoulou (University of the Peloponnese), “Modernist Historiographical Giction: Ludics as Politics”

Panel 17: “Play as an Organizing Principle of Society and/or the World”

  • Cindy Gervolino (université de Franche-Comté), Détournements et reconstructions du jeu de marelle et du jeu de Go dans Rayuela de Cortázar et ∈ de Roubaud
  • Josef Hrdlička (Charles University), Herrmann Hesse’s Das Glasperlenspiel and the Play as Symbolic Representation of the World
  • Hélène Martinelli (ENS Lyon), Guerre et jeu surréaliste en territoires occupés : Claude Cahun et Marianne Moore ; Toyen et Jindřich Heisler
  • Richard Müller (New York University in Prague), Manon Lescaut as a Social Game 2.0 Model
  • Josef Šebek (Charles University, Prague), The Social as a Game: From Mechanical Ballet to Anomie

Panel 18: “Imagining the Big Prize: literary lotteries in eighteenth- and nineteenth-century Europe 1”

  • Angela Fabris (University of Klagenfurt), ‘Between positivity, satire, and criticism: the nineteenth-century gaze on il lotto by Italian storytellers and poets’
  • Marius Warholm (Norwegian University of Science and Technology), ‘The lottery and the culture of divination in/as French literature’
  • Inga Henriette Undheim (Western Norway University of Applied Sciences), ‘Ridiculing Rapid Riches. The lottery in Dano-Norwegian skillings ballads’

Panel 19: “Ambiguous Playgrounds. Literature, Culture, Performance 1”

Chair: Cristina Di Maio (Università di Torino)

  • Salvatore Marano (Università di Catania), Poet's Toy. Paul Dutton's Plastic Typewriter
  • Serena Fusco (Università di Napoli “L’Orientale”), Frontiers of the Game? Ergodicity in/for the Global Age
  • Antonio Di Vilio (Università di Napoli “Federico II”), “It wasn’t a game for knights.” Liminality and Detection in Chandler’s and Hawk’s The Big Sleep

Panel 20: ”About Synchronic and Diachronic Formations of World Literature(s) 1”

  • Cao Shunqing (Sichuan University), “The Playful Penmanship of Journey to the West and Its Variations in International
  • Dissemination”
  • Li Yi (Sichuan University), “On Ferenc Tőkei’s Trans-cultural Interpretation of Wen Xin Diao Long
  • Fu Qilin (Sichuan University), “Game, Skill and the Way of Heaven: The ‘Begging Festival’ and Cultural Ethics in Chinese Literary Tradition”
  • Zhuang Peina (Sichuan University), “The Play of the Body in Classical Chinese Literature”

Panel 21: “Jeux parodiques”

  • Ariane Ferry (Université de Rouen), Hamlet parodié
  • Corinne François-Denève (Université de Haute-Alsace, RIRH), Jeu et jeu parodique  chez Jacqueline Maillan
  • Will Noonan (Université de Bourgogne, RIRH), De l’interactivité de la parodie : le  régime (vidéo)ludique de The Procession to Calvarry de Joe Richardson
  • Stéphane Pouyaud (Université de Rouen), La parodie romanesque à travers les siècles :  d’une théorie implicite du genre romanesque à une prédominance du ludique ?
  • Yen-Maï Tran-Gervat (Université Sorbonne Nouvelle, RIRH), « Retour théorique sur  le ‘régime ludique’ de G. Genette dans Palimpsestes (1982) et étude de cas »

11.00-11.30 : Coffee Break

11.30-12.30 - Keynote 2: Caroline Fischer (Université de Pau et des Pays de l’Adour): “Jeux interdits”

12.30-14.00 - Lunch

14.00-15.00 - Keynote 3: Natascha Adamowski (Université de Passau): “Gaming as an Intermediary Space: between Performance and Virtual Experience”

15.00-16.30 - Parallel Sessions: Panels 22-32

Panel 22: “Jeu d’échecs et littérature 2”

  • Aldo Baratta (Sapienza University of Rome), “Cheating at «Godgame»: Game as a Paradigm of Power in John Fowles”
  • Ángela Muro Arpón (Universidad de Alcalá de Henares), “From Pawn to Queen: an Analysis of the Role of Chess in the Bildungsroman Miniseries The  Queens’ Gambit”
  • Filomena Vasconcelos (University of Porto), “‘Language games’ chess games and ‘simulacra’: Calvino’s Invisible Cities”

Panel 23: “Game, politics, society 3”

  • Pushpa Acharya (University of Toronto), “Gambling, Chance, and Law in Nepali Literature”
  • Brikena Smajli, (University College, Bedër), “Play, myth, language(s), history, tradition(s), dictatorship; Odin Montvalsen by Kasem Trebeshina”
  • Rosa Figueiredo (Polytechnic University of Guarda) “Power games in Wole Soyinka’s A Play of Giants”
  • Veronika Ruttkay (Elte University Budapest),The Gamble of Philanthropy Taking Risks and Playing the Saviour in William Godwin’s St. Leon”

Panel 24: “The game and the world 3”

  • Laurent Milesi (Shanghai Jiao Tong University), “Gaming for Life and Death in Chloé Delaume’s Certainement Pas”
  • Mao Chen (Skidmore College), “Zhang Yimou’s ‘To Live’ and Textual Ambiguity: Gambling as Metaphor”
  • Marek Paryz (University of Warsaw), “Playing Indian in Polish Juvenile Literature of the Second Half of the Twentieth Century”

Panel 25: “Literary games 3”

  • Manana Gelashvili and Tamar Gelashvili (Ivane Javakhishvili Tbilisi State University, Georgia), “Two Postmodern Variations of Shakespeare’s ‘The Tempest’”
  • Zeynep Aygun (Brown  University), “Rivebelle’s tables”
  • Clémence Carrasco-Vaudon (université Toulouse II Jean Jaurès), “Contre mauvaise fortune bon coeur : l’idéal mondain du beau joueur au XVIIIe siècle”

Panel 26: “Game and identity 2”

  • Olga Szmidt (Jagiellonian University in Kraków), “All you have to do is pretend to be someone else... Me. Role-playing and self-creation in the millennial prose”
  • Luca Diani (University of L’Aquila), “Identity, History, and Play with Childhood Memories in Umberto Eco’s La misteriosa fiamma della regina Loana”
  • Salvatore Renna (Università degli Studi di Torino), “The importance of being Eric Clipperton. Play and postmodern condition in David Foster Wallace”

Panel 27: “Game and History 2”

  • Salomé Paul (TCD, UCD, GSA) and Justine Zapin (UCD), “Playing (on) History: Joan of Arc on European Stages”
  • Daniel Brandlechner (University of Vienna), “A Role-Playing Game in Search of Lost Time. Remembering the Yugoslav Wars in Barbi Marković's Nineties Novel”
  • Büşra Şengül (Boğaziçi University), “Cross-Border Crisis in Ottoman Modernization: Game and Ahmet Mithat Efendi”

Panel 28: ‘Economic Play Are(n)as’: Play, Gambling and Speculation in Literature and Sociology

  • Kirsten von Hagen (University of Giessen), Espaces de jeu érotico-économiques, interludes et spéculations dans la littérature française du XIXe siècle
  • Andreas Langenohl (University of Giessen), The economy as potlatch: The role of anthropologies of serious games in the Durkheim circle
  • Felix Hempe (University of Giessen), Scenes of speculation. The L’Année sociologique and the Durkheimians
  • Marie-Theres Stickel (University of Giessen), The literary system: An institutionalised form of literary economic gambling?

Panel 29: “Imagining the Big Prize: literary lotteries in eighteenth- and nineteenth-century Europe 2”

  • Paul Goring (Norwegian University of Science and Technology), ‘Lottery plot devices on the eighteenth-century British stage’
  • Anne Beate Maurseth (University of Bergen), ‘Game, chance, and the novel in the eighteenth century’
  • Michael Scham (Norwegian University of Science and Technology), ‘Ocio, Negocio, Lotería: the dysfunctional relationship between work and play in eighteenth-century Spanish lottery satires’

Panel 30: “Ambiguous Playgrounds. Literature, Culture, Performance 2”

Chair: Salvatore Marano (Università di Catania)

  • Cristina Di Maio (Università di Torino), Poetry in Performance. Playfulness and Ambiguity in The Poet X
  • Mauro de Socio (Istituto Storico Italiano per il Medio Evo), Playing Dress-up, Changing Reality
  • Giuliana Arcidiacono (Accademia di Belle Arti, Catania), Dress-up, Cross-dressing, Costume performance. Avant-garde Strategies of Addressing Gender  Stereotypes

Panel 31: ”About Synchronic and Diachronic Formations of World Literature(s) 2”

  • Yang Qing (Sichuan University), “The Transformation and Causes of Value in Online Games Under the Overlapping of Business Models”
  • Liu Shishi (Sichuan University), “Yin(隐): Language Games in The Literary Mind and the Carving of Dragons
  • Du Ping (Guangdong University of Finance & Economics), “Narrative Games in Mo Yan’s Novel Life and Death are Wearing Me Out
  • Wang Chao (Hainan Normal University), “Detour discourse and its game elements in Chinese literary theory”

Panel 32: Mirror games and literature

  • Michal Tal (Technion-Israel Institute of Technology), “A Double Play: Juan José Millás’ playful strategies”
  • Jakub Vaněk (Charles University), “Echo and play in And the dogs were silent by Aimé Césaire and The Translator by Věra Linhartová”
  • Nuño Aguirre de Cárcer (Universidad Complutense de Madrid), “Reading Severo Sarduy parodies as a game of mirrors: an analysis of Maitreya parodies of Buddhist models”

16.30-17.00 - Coffee Break

17.00-17.30 - Parallel Events: AVL Presentation (all participants welcome) and EC Meeting (EC members only)

Wednesday September, 4

9.30-11.00 - Parallel Sessions: Panels 33-43

Panel 33: “Jeu d’échecs et littérature 3”

  • Sonya Isaak (Avignon University), “Check mate: A Comparative Exploration of Chess in Beckett’s Fin de Partie and Frank’s The Queen's Gambit”
  • Erkan Gürpinar And Eyüp Özveren (University of Ankara), “An Econocritical Reading of Stefan Zweig and Samuel Beckett on Chess: Domain for a Liberating Strategem or a Prisonhouse?”
  • Sivan Malberger (University of Bergen), “Encircling the Magic Circle: A Comparative Reading of The Defense by Vladimir Nabokov and Paul Auster’s The Music of Chance.”

Panel 34: Game, humor and irony

  • Teplyakova Anastasia (Université d'État Lomonossov de Moscou), “Jeu et Plaisanterie chez Andreï Makine et Anton Tchekhov”
  • Bogdan Nita (Vienna University), “Humour, freedom, Witz, and words in Herta Müller’s collage texts”
  • Andreas Kurz (University of Guanajuato), “Friedrich Schlegel’s irony as game and two examples of its application in Mexican decadent literature”

Panel 35: “Game and identity 3”

  • Egem Atik (Özyeğin University), “A Game of Exclusion and a Case of Madness in the Turkish Novel”
  • Malinka Velinova (Université de Sofia), Le jeu du dit et du pensé au Moyen Âge : le monologue du personnage dans les littératures française, géorgienne et arménienne
  • Alexandra Urakova (unclear affiliation), “Queer Games: Cross-dressings between Transgression and Normativity in Durova’s The Cavalry Maiden and Howe’s Hermaphrodite”

Panel 36: “Game, space and time 1”

  • Richard Hibbitt (University of Leeds), “The game of space in Franz Kafka and Anna Kavan”
  • Süheyla Abanoz (Boğaziçi University), “The Hippodrome as a Game Space of Modernity”
  • Lucie Laitlová (université Charles de Prague), “OULIPO et spatialisme : deux manifestations d’un même jeu”

Panel 37: “Game, politics, society 4”

  • Sevgin Özer (Boğaziçi University), “Role-Playing, Daydreaming and Social Criticism in Sevim Burak’s Literary Texts”
  • Danica Čerče (University of Ljubljana), “Gambling in Frank Hardy’s Writing and the Social Dynamics It Entails”
  • Marzia D’Amico (Universidade de Lisboa), “Empowering playfulness and feminist (kill)joy. Nonsense, wordplay and concretism in Giulia Niccolai’s feminist verbivisual revision”

Panel 38: Play Objects and their Ambiguities in German Literary Texts

  • Elizabeth Ramsey (University of Chicago), Troubled play: two fairy tales by Clemens Brentano and E. T. A. Hoffmann
  • Nicholas Andes (University of Chicago), Play and Repetition in E. T. A. Hoffmann’s ‘Rat Krespel’
  • Xinyue Zhang (University of Chicago), Little happiness: On play and being played in Kafka’s ‘Der Kreisel’ and ‘Kleine Fabel’

Panel 39: Recording the information revolution: The gaming aspects of new media literature

  • Aleš Vaupotič (University of Nova Gorica), Genre rules as the framework for preservation and study of new media literature
  • Janez Strehovec and Maja Murnik (University of Ljubljana): A Phenomenological Approach to Gaming Worlds
  • Narvika Bovcon (University of Ljubljana): Game models as sustainable conceptual records of new media artworks

Panel 40: Playing cards

  • Raphaël Sigal (Amherst College), « Les Tarots d’Artaud »
  • Elizaveta Shevchenko (CERC, Sorbonne Nouvelle), “La scène du jeu de cartes comme métatexte dans le récit fantastique du XIX siècle”
  • Rosina Neginsky (Université de l’Illinois) “Les jeux de cartes : La Dame de Pique de Pouchkine, Nid de noblesse de Tourguéniev et le tableau Les Fleurs et le jeu de cartes d’Alexandra Pregel”

Panel 41: Game and illusion

  • Svetlana Maliavina and Jose Luis Miras Orozco (Madrid University), “Alexander Pushkin: From Play To Mystification”
  • Ana Isabel Moniz (Universidade da Madeira e CEComp), “Jeu et Illusion dans Le Château des destins croisés, d’Italo Calvino”
  • Tatiana Victorov (unclear affiliation), Les « intrigues mirages » de Gogol : jeux et enjeux littéraires (à partir des Joueurs de Nicolas Gogol)

Panel 42: Game, sport and literature

  • Vladimir Martinovski (Ss. Cyril and Methodius University in Skopje), “Reading and playing football as agon, alea and mimicry in the novel The Thrombus by Olivera Nikolova”
  • Jan Musil (Charles University in Prague), “Are Modern Sportspeople the New Artists? Fleißer and Musil on Aesthetics and Sport”
  • Roumiana L. Stantcheva (Université de Sofia), “Beauté du corps, tennis et roman contemporain”

Panel 43: Serious games, serious plays

  • Simona Carretta (Université pour étrangers de Pérouse), “La littérature ou le sérieux du jeu. Italo Calvino et Milan Kundera”
  • Georgiana Tudor Bodeanu (Babeș-Bolyai University of Cluj Napoca), “The “serious play” in Kazantzakis’ Christ Recrucified and J. M. Coetzee’s Jesus Trilogy”
  • Ana Lúcia Beck (Universidade Federal de Goiás), “Fishing words – On toys and playfulness in Brazilian Modern and Contemporary Art”

11.00-11.30 : Coffee Break

11.30-12.30 : Keynote 4: - Hans-Joachim Backe (Université de Copenhague): “Between Narrative and Play: Fluctuating Boundaries”

12.30-14.00 : Lunch

14.00-15.00 :Keynote 5: - Federico Bertoni (Université de Bologne)

15.00-18.00 : Excursion

Thursday September, 5

9.30-11.00 : Parallel Sessions: Panels 44-54

Panel 44: “Game, space and time 2”

  • Gizem Kunduraci (Eskişehir Osmangazi), “The Activity of the Reader/Visitor on the Construction and Meaning of Representational Space in the Postmodernist Playful Narrative Planes (Novel, Museum, Catalogue): Orhan Pamuk's The Museum of Innocence”
  • Patricia García  (Universidad de Alcalá), “Playing with Place: Ritual Games on the Urban Fringes”
  • Riccardo Antonangeli (Sapienza University of Rome), “Time Games: Devotion and Divination in the Book of Hours and the Book of Fortune”

Panel 45: “Fictions of the game 1”

  • Hu Yunhua (Sorbonne Université), “Marcel Proust et le jeu enfantin”
  • Chiara Protani  (Université de Bologne), “Un jeu d’enfants: Le jeu dans l'oeuvre d'Elsa Morante : réflexions et interprétations”
  • Lucile Lert (Le Mans Université), “Jouer à se faire enfant”

Panel 46: “Literature as a game 1”

  • Sonja Stojmenska-Elzeser (Ss. Cyril and Methodius University in Skopje), “The Concepts of Literary Ludism and Ludistic Literary Strategy”
  • Antonios Sarris (National and Kapodistrian, University of Athens), “Play as the symbol of World/Literature: Kostas Axelos philosophy of play in Paul Auster’s Music of Chance”
  • Guanqi Lu (University of Edinburgh), “Writing as a Game - An Exploration of Nabokov's idea of aesthetic play with the Example of Pale Fire”

Panel 47: “Playing with words 1”

  • Helge Daniëls (University of Leuven), “The grammar of oppression: Wordplay and sarcasm in the literary work of the Syrian author Muhammad al-Maghut”
  • Natalia Tuliakova (independent researcher), “Old clothes, hats, and odds and ends: charades in English literature”
  • Björn Treber (University of Minnesota), “Language Games in Elfriede Gerstl and Elfriede Jelinek”

Panel 48: “Game, chance and fate 1”

  • Lee Dylan Campbell (York University, Toronto),“Playing with the Impossible: Cortázar’s Hopscotch and Perec’s Life: A User’s Manual”
  • Thameena Alam (University of Manchester), “Moves and Counter-Moves: Monopolising the Fate of a Dystopian World”
  • Fatima Festić (AISSR in Amsterdam), “The Play of Play: M. J. Lermontov’s A Hero of Our Time”

Panel 49: “Game, literature and digital world 1”

  • Eszter M Polonyi (University of Nova Gorica/University of Udine), “Appropriation and media archaeology in the era of AI: early pioneers Vuk Ćosić and Jaka Železnikar”
  • Magdalena Leichter and Yana Lyapova (University of Innsbruck), “Unboxing Sadness, Sublimating Grief: Print and Digital Forms of Mourning in Anne Carson’s Nox (2010) and That Dragon, Cancer (2016) by Amy & Ryan Green”
  • Davide Carnevale (Università degli studi di Roma “La Sapienza”), “Between book and videogame: text adventures as forms of ergodic narration”

Panel 50: “Playing with the reader 1”

  • Maria de Fátima Outeirinho (Universidade do Porto), “L’œuvre comme jeu, le jeu de la lecture et lecteur joueur : réflexions à partir de Jalan, Jalan d’Afonso Cruz”
  • Maria Elisa Pagan (Université de São Paulo), “Le jeu ironique dans Bouvard et Pécuchet : Flaubert se moque-t-il de ses lecteurs ?”
  • Odete Jubilado (Université d’Évora), “La (Re)lecture comme jeu chez Saramago et Sollers”

Panel 51: “Games and literary genres 1”

  • María Flores-Fernández (University of Granada / University of Almería), "Une poétique de l’hybridité au Siècle d’Or : la satire et le jeu dans Le Colloque des
  • chiens »
  • Caroline Gondaud (chercheuse indépendante), “Jeux de perspectives : réflexions sur l’usage de la forme épistolaire dans le roman contemporain”
  • Laurence Riu-Comut (Université de Pau et des Pays de l’Adour), “Les tribulations du western en terre romanesque : jeux et enjeux des relations intermédiales entre cinéma de genre et roman contemporain (États-Unis, France)”

Panel 52: “Dramaturgies of the game 1”

  • Marta Romagnoli (Alma Mater Studiorum de Bologne), “‘A rather dicey play’: L’intrigue comme pièce de théâtre dans Murdoch, Ortese, Shakespeare”
  • Teresa Rosell Nicolás (Universitat de Barcelona), “’Me to play’: Beckett’s metatheatrical closure in the game of drama”
  • Myriam Di Maio (University of Verona), “The game within the play. Ludic metaphors in Henry V and The Tempest”

Panel 53: “Ludism as the politics of play: the global student movement of ’68 and neo-avantgarde under socialism”

  • Marko Juvan (University of Ljubljana), The Luddite in Ludism: Literary Play as the Destruction of the Ideological State Apparatuses
  • Marijan Dović (University of Ljubljana), Play in the Visual and Concrete Poetry of the Slovenian and Yugoslavian Avant-Garde
  • Lucija Mandić (University of Ljubljana), Play as Provocation: Czech and Slovenian Experimental Literature in the 1960s

Panel 54: The dice

  • Kayvan Tahmasebian (University of London), Khāqānī’s Aleatory Aesthetics: The Six Deadlocks of the Times (Shesh-dar-e ayyām) and the Undotted Dice (kaʿbatayn-i bī-naqsh)”
  • Steffen Wöll (Leipzig University), “Rolling the Dice with Cthulhu: Exploring Lovecraftian Play Spaces in the Arkham Horror Tabletop RPG”
  • Manvi Singh (Sri Venkateswara College,  University of Delhi), “Symbolism and Moral Allegories of the Game of Dice in Ancient Indian  Literature”

11.00-11.30 Coffee Break

11.30-12.30 - Keynote 6: Sandor Hites (Université de Budapest): “Playing with the Devil: Echoes of the Faustian Bargain”

12.30-14.00 : Lunch

14.00-14.30 : Book Award

14.30-16-30 : General Assembly 

16.30-18.00 : Parallel Sessions: Panels 55-65 (all participants welcome) and EC Meeting (new EC members only)

Panel 55: “Jeu d’échecs et littérature 4”

  • Rumeysa Oğuz (Ibn Haldun University), “Detectives, Machines, Chess: The Intermingled Roots of Chess and Detective Fiction from Edgar Allan Poe to Şebnem Şenyener”
  • Luigi Gussago (La Trobe University) “The Chessboard and the Mirror: A Comparison between La scacchiera davanti allo specchio (1922) by Massimo Bontempelli and Through the Looking-Glass (1871) by Lewis Carroll”
  • Francesca Manzari (Aix-Marseille Université), “Le Grant Chant et le jeu d’échecs : nouvelles perspectives apportées par la dimension traduisante”

Panel 56: “Game, space and time 3”

  • Carmen Armenteros Puchades (Sapienza University of Rome), “Interrupted city. The playful artist as a pursuer of urban narratives”
  • Aukje van Rooden (Université of Amsterdam) “Gambling with Meaning: Maurice Blanchot’s Interpretation of Huizinga’s Homo Ludens
  • Antoaneta Robova (Université de Sofia), “(En)jeux de la mémoire et détours nostalgiques:  Le pays du passé, Good Bye, Lenin, Le livre du rire et de l’oubli”
  • Steen Bille Jørgensen (Université d’Aarhus), “L’écrivain (oulipien) dans l’espace public – Interventions ludiques entre Paris et Copenhague”

Panel 57: “Fictions of the game 2”

  • Md Asif Kamal (American International University-Bangladesh), “Modernism and predicament of outsiderism in the puppet protagonists of Manik Bandopadhya’s novels”
  • Maria Luiza Berwanger da Silva (Universidade Federal do Rio Grande do Sul), “Jeu, Inouï et Réenchantement: Perspective choisie : la première approche du jeu comme relation thématique”
  • Malgorzata Fabrycy (Sorbonne University), “Jeux dans les romans dessines de dany laferriere”
  • Alexandra Juster (University of Innsbruck), “Le ‘jeu’ dans Corpus Delicti et Über Menschen de Juli Zeh”

Panel 58: “Literature as a game 2”

  • Hüsna Baka (Boğaziçi University), “Storytelling as a Game in Ihsan Oktay Anar’s Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri”
  • Christine A. Knoop (Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Francfort), “La littérature est-elle un jeu ? Composantes du jeu et leur relation avec le genre”
  • Francesca Negro (Lisbon University), “Narrative as a play of sounds and images: Edoardo Sanguineti’s Il giuoco dell’oca and Laborintus”

Panel 59: “Playing with words 2”

  • Mariia Pshenichnikova (Université de Lorraine), “Jeux de mots et de morphèmes dans la littérature futuriste russe et leur traduction  française”
  • Sieghild Bogumil-Notz (Université de la Ruhr de Bochum), “Jeu, jeu de langage, poesie et communication”
  • Gema Domínguez-González (University of Alcalá), “Games to Overcome the Language Barrier in Irene Vallejo’s The Bowman’s Whistle”

Panel 60: “Game, chance and fate 2”

  • Hysni Kafazi (University of Szeged), “The Gambler’s Anguish: An Existentialist Reading of Necip Fazıl Kısakürek’s Drama”
  • Deise Quintiliano (Université de l’État de Rio de Janeiro), “Les jeux ne sont jamais faits”
  • Camille Rousseau (unclear affiliation) La loterie : degré zéro du jeu et spéculation narrative

Panel 61: “Game, literature and digital world 2”

  • Paolo Dias Fernandes (CELIS, Université Clermont-Auvergne) et Marine Baugé (CERCL, Lyon), Le jeu vidéo comme œuvre littéraire : les littératures et le narrative design.
  • Tünde VARGA and Tamás SÜLE Hungarian University of Fine Arts, Budapest), “Multimedial Games: Calvino’s The Castle of Crossed Destinies and its Influence on an Experimental Artistic Project, Metadia (2023)”
  • Lan Dong (University of Illinois Springfield), “Gaming in/between Panels: Gene Luen Yang and Mike Holmes’s Secret Coders”

Panel 62: “Playing with the reader 2”

  • Perrine Maurel (chercheuse indépendante), “Quand lire devient une invitation à jouer : le jeu de la métafiction en ligne”
  • Dragoș Ivana (University of Bucharest), “Readers as Fictional Game Players: The “Billiards Table” Trope in Cervantes’s Novelas Ejemplares”
  • Edmund Chapman (Maynooth University), “Reading, decoding and hidden knowledge: conspiratorial reading against antisemitism”

Panel 63: “Games and literary genres 2”

  • Milène Lang (Sorbonne Université) “La nouvelle de l’artiste : le genre littéraire comme un jeu”
  • Ömer Rafi ÇİÇEK (Boğaziçi University) and Kudret DERELİ (Istanbul University-Cerrahpaşa), “Tracing Oral Tradition And Performing in 15th Century Manuscripts: a Case of Turkish Epics”
  • Rosanne Bezerra de Araújo (Université Fédérale de Rio Grande do Norte), “La poésie comme jeu dans l'œuvre de João Cabral de Melo Neto”

Panel 64: “Dramaturgies of the game 2”

  • Sofija Todorović (University of Belgrade), “Mimicking the Stage: Ludic Elements in Thomas Bernhard’s Minetti”
  • Gerald David Naughton (University of Sharjah, UAE), “Authenticity, Performativity, and Play in Percival Everett’s Erasure and James McBride’s Good Lord Bird”
  • Ellen Dengel-Janic (University of Tübingen), “Gambling and Play in Eighteenth-Century Theatre Culture: A Reading of Susanna Centlivre’s The Basset Table (1705)”

Panel 65: “Anomalie(s), jeu(x) et révolte(s)”

  • Meritxell Joan (Université Pompeu Fabra), “On ne joue pas avec la langue : tordre le français pour accueillir l’expérience harki”
  • Hélène Rufat (Université Pompeu Fabra), “Jeu subtil vs jeu choquant : les aberrations du français dans L’Anomalie (Le Tellier) et Pas pleurer (Salvayre)... au service de l’empathie”
  • Metka Zupančič (Université d’Alabama à Tuscaloosa), “Les jeux littéraires et leurs anomalies : Hervé Le Tellier, L’Anomalie, et Claude Simon, Triptyque”

19.30 - Conference Diner

Friday September 6

9.30-11.00 :Parallel Sessions: Panels 66-76

Panel 66: “Jeu d’échecs et littérature 5”

  • Bernard Franco (Sorbonne Université) “Le jeu d’échecs, de la métaphore de la littérature au principe d’écriture”
  • Alain Montandon (Université Clermont Auvergne), Le personnage du joueur dans la trame échiquéenne
  • Armand Erchadi (Université du Luxembourg) « Le jeu d’échecs comme emblème poétique du Livre des Rois de Ferdowsi : l’épopée persane entre raison et imagination »
  • Dimitri Roboly (Université nationale et capodistrienne d’Athènes), "La fièvre du jeu chez Dostoïevski et Zweig"

Panel 67: “Fictions of the game 3”

  • Pirjo Suvilehto (University of Oulu), “Philosophical perspectives on Tove Jansson’s fantastic stories of Moomins through Walter Benjamin’s ideas of play and playfulness”
  • Aba-Carina Parlog (West University of Timişoara), “Neurosis and Conviviality in Margaret Atwood: The Game of Little Girls”
  • Orsolya Milián (University of Szeged), “’00111100 00111110’: Gamer Fictions in 21st Century Hungarian Literature”

Panel 68: “Literature as a game 3”

  • Leonor Martins Coelho (Universidade da Madeira/U. Lisboa), “La plus secrète mémoire des hommes, de Mohamed Mbougar Sarr: la littérature comme un jeu combinatoire”
  • Henri Garric (Université de Bourgogne), “Le jeu comme paradigme du récit chez Walter Benjamin et Rafael Sánchez Ferlosio”
  • Cătălin Constantinescu (University of Iași), “Beckett’s Questioning of Play. Waiting for Godot and Endgame as Ludic Experiences”

Panel 69: “Playing with words 3”

  • Ruike Han (Université Clermont Auvergne), “Le jeu de vies et le jeu de mots. Étude comparative des Particules élémentaires de Michel Houellebecq et Brothers de Yu Hua”
  • Doris Hambuch (United Arab Emirates University), “Zeina Hashem Beck’s Language Games: O”
  • Swann Spies (chercheur indépendant), “‘Comme les rois qui sont peints sur les cartes à jouer’: Le jeu imprévisible de la conversation littéraire”

Panel 70: Game, education, knowledge

  • Erika Paula De Matos (Universidade São Judas Tadeu), “Play and learn: political ideas in Dickens’ A tale of two cities”
  • Carlotta Santini (CNRS / ENS), “Les racines épistémologiques du jeu et la genèse des images mentales. Leo Frobenius et la culture comme Paideuma”
  • Chloé Meynent (unclear affiliation), La Peau de Chagrin : le jeu et sa signification philosophique dans un roman d’apprentissage

Panel 71: « Des jeux et des hommes de/dans la littérature française : le personnage masculin contemporain à travers le prisme de l’analyse transactionnelle  (AT) et des études de genre »

  • José Luis Arráez (Université d’Alicante, Espagne), L’hypermasculinité des épurateurs du « carnaval moche » (1944-1945) démasquée  à travers l’AT : du jeu de protestation au jeu de réappropriation
  • Vera Gajiu (Université de Turin, Italie), Le « je » en « jeu » : violences et mascarades sociales chez Jean-Luc Lagarce,  Didier Eribon et Édouard Louis
  • Diana Mistreanu (Université de Passau, Allemagne), Des jeux, des hommes et des fantômes : fragilité et masculinité dans l’œuvre de Patrick Modiano

Panel 72: Gambling

  • Karsten Klein (Universität des Saarlandes), “Homo oeconomicus or ludens? Speculation as a game in L’argent and The Pit”
  • Véronique Léonard-Roques (Université de Brest), “Regards de voyageurs britanniques et germaniques sur les jeux d’argent à Paris, de la Révolution au Consulat”
  • Moschovia Kaskoura-Schulz  (Université Technique de Dresde), “Dostoïevski : le jeu. Etude de cas du jeu d’argent à travers le roman Le joueur”

Panel 73: Game, utopia, dystopia

  • Stefania Rutigliano (University of Bari), “Game theory and dystopian novels”
  • Jiachuan Li (University of Vienna/Freie Universität Berlin) ,“Posthuman Narratives of VR-Gaming in Science Fictions: A Case Study of Utopie27”
  • Celina Martins (Université de Madère), “Monsieur Calvino et Monsieur Henri dans O Bairro de Gonçalo M. Tavares: jeu, carnavalisation et utopie”

Panel 74: Game and translation

  • Tatjana Portnova (University of Granada, Spain), “Russian Folk Games in Classic Literature: Analysis of Translation Strategies into Spanish”
  • Katre Talviste and Madli Kütt (Université de Tartu), “Comment rejoindre les autres au milieu du jeu ?  L’histoire de la traduction estonienne d’une tarte à la crème de Molière dans le contexte de la pratique et de l’enseignement de la traduction littéraire aujourd’hui”
  • James W. Underhill (Université Rouen-Normandie), Translating Fun & Games

Panel 75: Playful novels

  • Johanne Mohs (Technische Universität Berlin), “Hidden Mastery: Machines as masks in Italo Calvinos Se una notte d’inverno un viaggiatore”
  • Mattia Bonasia (Sapienza Università di Roma – Sorbonne Université), “Pour une ligne Cervantes-Rabelais du roman contemporain. Mahagony (1987) d’Édouard Glissant et Quichotte (2019) de Salman Rushdie”
  • María Luz Gracia Gaspar (University of Lille), “The ‘‘iconographic game’’ in Don Quixote: the interpretative diversity of illustrated editions in France, Spain and England during the 19th century”

Panel 76: “Playing with the reader 3”

  • Francesca De Agnoi (University of Milan), “Playing with interpretation: disorientation and mystery in the metanarrative  labyrinth of House of Leaves.”
  • Olivier Guionaud (UPPA), “Y a-t-il une place pour le jeu d’ilinx dans la lecture ?”
  • Gabriela Lobosque (Sorbonne Université): “Le risque du jeu dans Dom Casmurro de Machado de Assis”
  • Dana Steglich (Johannes Gutenberg-Universität Mainz), “Decision-maker. On the Relationship between Gamebooks and their Readers”

11.00-11.30 : Coffee Break

11.30-12.30 - Keynote 7: Natalia Khatchatryan (Université d’Etat Brusov): “Roi, Dame, Valet : Nabokov et ses héritiers”

12.30-13.00 : Closing 


Modalités pratiques

  • Dates du congrès : 2-6 septembre 2024.
  • La participation au Congrès, ainsi qu’à toutes les activités scientifiques de la SELC supposent une adhésion annuelle (25 euros pour les universitaires à plein temps, boursiers, retraités et privés / 15 euros pour les étudiants en doctorat et postdoctorat)
  • Inscription anticipée (avant le 1er juin 2024) 110 € pour les chercheurs et 50 € pour les étudiants et les boursiers en début de carrière non affiliés. Inscription tardive (après le 1er juin 2024) 140 € pour les chercheurs et 70 € pour les étudiants et les étudiants en début de carrière non affiliés. 
  • Voir le site de la SELC pour l'inscription :
Forthcoming Congress
ESCL-SELC.GuidelinesCongress-Conference-Organizers “Le jeu: Gambling, Gaming and Play in Literature” The 10th Congress of the European Society of Comparative Literature will take place in Paris-So…